Haha tror det kallas tankar

Ibland funderar jag på hur mitt liv hade sett ut ifall jag inte sökt till Båstad när jag sökte till gymnasiet i nian. 
Undra vart jag varit nu ist då, undra om jag gått i trean eller om jag kanske hade börjat om en gång och då bara gått i tvåan nu. Eller kanske jag hade valt att inte gå klart skolan alls..?
För mig känns skolan rätt viktig, eller betygen och sånt är inget jag egentligen bryr mig så mycket om ifall jag bara lyckas få ihop till G iaf i de flesta ämnen. Men att ha gått ut gymnasiet känns som en sådan sak som jag bara måste göra i mitt liv. Men samtidigt som det känns viktigt att vara närvarande i skolan så känns livet utanför skolan väldigt viktigt och jag har därför aldrig haft några större problem med att ta ledigt och åka iväg. 
Var med Stina för någon vecka sedan och såg ett papper på deras bord om gymnasieskolor och gymnasieval osv. Då började jag tänka på vad jag skulle valt om jag hade mitt val idag, jag tror inte jag hade kommit dit jag är idag. 
Jag tror att om jag valt nu hade jag kollar upp mer vad det fanns för olika program och skolor, inte bara bestämt mig för första bästa.
Men samtidigt som jag inte riktigt trivs i skolan och jag inte trivs med att gå restaurang, så känns det ändå rätt bra att mitt val blev som det blev. För det har lärt mig så mycket i livet, utöver skolan, för jag har flyttat hemifrån vilket har lärt mig att ta hand om mig själv och våga släppa mitt gamla liv och satsa på något nytt. Jag är inte längre så beroende av folk i min omgivning utan har lärt mig att de som tycker om mig och är riktigt vänner stannar kvar även om jag inte är med dem på ett tag. Samma sak gäller min familj.
Men självklart tittar jag inte ner på dem som valde att stanna hemma, att plugga i sin stad där de bor med sina föräldrar, för ibland önskar jag att jag med fick leva så..

Kommentarer
Postat av: mamma

Hittade några tänktvärda ord som jag vill ge dej...



Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

Nalle Puh

2010-01-15 @ 07:45:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0